z obowiązkami pracodawców i pracowników. Jednymi z przepisów prawnych, które mogą być sprawdzane przy kontroli Państwowej Inspekcji Pracy są przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Każdy pracodawca powinien więc mieć na uwadze to, jak istotne jest przestrzeganie zasad BHP. W przestrzeganiu przepisów oraz zasad związanych z bezpieczeństwem w miejscu pracy pomaga odpowiednia firma działająca w branży BHP, która oferuje outsourcing BHP. Jedną z ważniejszych kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, której musi przestrzegać pracodawca, jest posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP przez każdego z pracowników. Jeśli pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia wymagane przepisy BHP, to może skorzystać z usługi przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa.
Ergonomia a BHP
Ergonomia jest dziedziną naukową, która zajmuje się przystosowaniem narzędzi, maszyn oraz warunków środowiska i pracy do możliwości człowieka. BHP z kolei stanowi zbiór reguł i przepisów, które dotyczą bezpiecznego oraz higienicznego wykonywania pracy. Zależność występująca między ergonomią, a BHP jest taka, że zasady związane z bezpieczeństwem pracy korzystają z odkryć naukowych poczynionych w ramach ergonomii. Bezpieczeństwo i higiena pracy dotyczy części zagadnień z zakresu ergonomii, co pozwala na sensowne ustalanie przepisów i obowiązujących zasad BHP. Specjaliści pracujący w branży BHP posiadają szeroką wiedzę nie tylko z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy, ale także z innych dziedzin, jak na przykład z ergonomii. Dzięki korzystaniu z zagadnień poruszanych przez ergonomię specjaliści oferujący outsourcing BHP mogą wprowadzić w przedsiębiorstwie wiele zmian, które polepszą warunki pracy przekładając się tym samym na lepsze zdrowie i samopoczucie pracowników. Ergonomia może być traktowana jako pomocne narzędzie w sprawach związanych z BHP.
Postępowanie powypadkowe
W niemal każdej pracy, mimo zachowania wszelkich zasad i przepisów związanych z bezpieczeństwem, może zdarzyć się jakiś nieszczęśliwy wypadek. W sytuacji wypadku, który miał miejsce podczas pracy, obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji powypadkowej. Firma działająca w branży BHP oferuje pomoc w postępowaniu powypadkowym zajmując się sporządzaniem dokumentacji oraz instruowaniem pracodawcy, jakie kroki należy podjąć w kolejnych etapach postępowania powypadkowego. Pierwszym krokiem w przygotowaniu profesjonalnej dokumentacji powypadkowej jest przeprowadzenie szczegółowego dochodzenia w związku z zaistniałym wypadkiem pracownika. Jednym ze sposobów zapobiegania wypadkom podczas pracy jest właściwe edukowanie pracowników o grożących niebezpieczeństwach poprzez szkolenia BHP oraz różnego rodzaju kursy. Nie zawsze jednak możliwe jest zapobiegnięcie wypadkom w miejscu pracy, więc w sytuacji zaistnienia jakiegoś wypadku obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie dokumentacji powypadkowej.
Praca w branży BHP
Praca jako specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy wymaga od osoby posiadania odpowiednich kwalifikacji. Firma działająca w branży BHP zatrudnia odpowiednich specjalistów, którzy posiadają wiedzę oraz wykształcenie w zakresie pełnienia służby BHP. Można wyróżnić kilka szczebli pełnienia służby związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy. Podstawowym szczeblem w firmie BHP jest bycie inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, potem można wymienić starszego inspektora do spraw BHP. Kolejnymi szczeblami kariery w branży BHP są specjalista do spraw bezpieczeństwa, starszy specjalista oraz główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Żeby rozpocząć pracę jako inspektor do spraw BHP należy posiadać zawód technika BHP, który zdobywa się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy można zostać po ukończeniu wyższego wykształcenia na kierunku związanym z BHP. Jedynie osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie może prowadzić szkolenia BHP.